Ett Gott Nytt År till Er alla ~ 2011 blir ett spännande politiskt år i Sverige och i Stenungsund!

december 31, 2010 kl. 8:35 f m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Tack alla Medlemmar, Sympatisörer och Väljare för Era insatser under det fantastiska valåret 2010!

2010 blev ett historiskt år för Moderaterna! I riksdagsvalet, regionvalet som i kommunalvalet gjorde vi våra bästa resultat i modern tid. Allas målmedvetna arbete gjorde att vi nu med stor tillförsikt kan blicka fram emot nya fyra år med ett ansvarsfullt politiskt arbete ~för Stenungsund och Sveriges bästa!

Vi ser nu fram emot en spännande mandatperiod med ett fortsatt Alliansstyre i Sverige och i Stenungsund. Jag som är en av de som fått förtroendeuppdrag kommer att vara med under mandatperioden och arbeta för att så mycket som möjligt blir verklighet från vårt kommunalpolitiska handlingsprogramDet kräver mycket av oss som fått detta ansvar, men det är hedersamt att få bära det och jag är mycket tacksam och lovar att göra mitt yttersta!

Ordförandeskapet i Sociala myndighetsnämnden, ledamot i Kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och Bildningsutskottet (där kulturen ligger under) ger mig goda möjligheter att vara med och leda samhällsutvecklingen mot en  ännu bättre skola, tryggare omsorg och fler som deltar i kultur- och fritidslivet! Jag ser kulturen som en möjlighet i de flesta politiska beslut och vill gärna bereda ”kulturvägar” så att vi får in kulturen i samhällsplaneringen.

Sist vill jag nämna några ord om den nya kultursamverkansmodellen i Sverige och Västra Götalandsregionen ~ Den s.k. portföljmodellen.

Från och med 2011 införs en ny samverkansmodell för fördelning av vissa statliga medel till regional kulturverksamhet ~ och därmed även till Stenungsunds kommun. Man ska nu ta mer hänsyn till de nationella kulturpolitiska målen och de regionala prioriteringarna. Målet är att den ska föra kulturen närmare medborgarna ~ man kan ha en bättre dialog med det civila samhället och därmed ge förutsättningar för ökat regionalt inflytande och ansvar. Kultursamverkansmodellen ger regionen och kommunen större inflytande på kulturen! Innehållet blir ca 1,2 miljarder..

Då jag även denna mandatperiod kommer att sitta i Västra Götalandsregionens Kulturnämnd kan jag vara en del av Stenungsunds förlängda arm med att se till att även vi finns med på den kulturella kartan i regionen under dessa fyra år.

Jag önskar nu Er alla Ett Gott Nytt År ~ 2011 blir ett spännande politiskt år i Sverige och Stenungsund!

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.