Utsmyckad rondell väcker ont blod i Stenungsund

januari 19, 2011 kl. 9:07 f m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Först vill jag säga att kultur SKA skapa känslor och ibland blir det även debatt. Mina funderingar här är mer över vilka rutiner kommunen har när det gäller kulturen i samhällsplaneringen.
Detta och mycket mer har jag nu chansen att få sätta mig in i när jag nu inleder min kulturpolitiska tid i Stenungsund som ordinarie ledamot i Bildningsutskottet:

  • Gör vi besök ute i verksamheterna och hos utövarna? (Biblioteken, teatrarna, museum, föreningslivet mm. Behöver de mer för att utvecklas?)
  • Arbetar någon aktivt med kulturen i samhällsplaneringen?
  • Vårdar vi aktivt natur- och kulturarvet och kan vi lyfta fram frågan bättre i olika turismsamarbeten? Har vi en plan för natur- och kulturarvsturismen – som är en intäktsskapare?
  • Har vi ett gott samarbete med föreningar och näringslivet?
  • Kan vi göra mer för att uppmuntra kulturaktiviteter för våra unga via skolan samt på deras fritid – Hur ser de ungas tillgång till kulturen ut?
  • Har vi tagit reda på hur Portfölj- Samverkansmodellen och Landskapskonventionen berör kommunen?
  • Behöver vi göra en översyn av kommunens kulturplattform?

Nu har jag även fått fortsatt förtroende att sitta med i VGR:s Kulturnämnd vilket förstärker mitt kulturpolitiska arbete för Stenungsunds kommun..

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

