Nytt tidningsreportage om saknaden efter vår moderate förbundsordförande, min älskade make, Ove Andersson!

december 3, 2011 kl. 8:26 e m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Häromdagen blev jag kontaktad av lokalpressen i Stenungsund (Lokaltidningen Stenungsund) med frågan om de får göra en mer privat intervju, om hur livet ser ut nu efter Oves bortgång i våras.

Som politiker säger man alltid ja till en intervju lärde Ove oss, och även nu sade jag alltså ja. Här nedan kan man läsa intervjun via en bild eller i textform under bilden. 

Klicka på bilden för en högre upplösning:

”I torsdags var det exakt tre år sedan Helen gifte sig med Ove Andersson, men livet, kan som bekant förändras på en sekund.
Precis så skedde för Helen. I maj avled hennes make och nu måste hon bygga upp ett nytt liv.

Helen Anderssons liv skulle komma att förändras drastiskt den femte maj i år. Den hon älskade låg plötsligt död i sjukhussängen efter den stroke han drabbats av 14 dagar tidigare.
Sorgen och saknaden efter Ove, den finns med varje dag, men sakta försöker Helen Andersson att hitta rätt i sin nya livssituation.
En livssituation där hon ständigt påminns om sitt liv tillsammans med sin make, eftersom hon bor kvar på orten där Ove Andersson var ett mycket känt ansikte.

Hon har däremot lämnat deras gemensamma bostad och flyttat från centrala Stenungsund, ut till Ucklums något avlägsnare läge.
– Jag har skaffat mig en bostadsrätt där. Det känns jättebra. Jag har bott i Lilla Edet förr och de två samhällena påminner mycket om varandra, så jag trivs mycket bra.
I Ucklum tar man dessutom inte i hand och hälsar nya grannar välkomna, här får man en kram istället.

Hon försöker att hålla sin sorg för sig själv så mycket hon kan, men det menar att det kan vara svårt att veta exakt hur hon reagerar inför olika situationer.
– Jag vill gärna hålla mina känslor för mig själv. Jag har alltid varit sådan. Även när jag var liten, men det fungerar inte alltid hela vägen, säger hon. Vid en studieresa genom Stenungsund, tillsammans med andra politiker från kommunen, blev smärtan för stor och sorgen för tung att bära i stunden.
– Vi åkte runt i kommunen och när vi kom upp till Hallerna brast det. Tårarna bara kom och jag tittade bara ut genom bussrutan med tårarna strömmande ner för kinderna.
Som tur var hade jag mina stora svarta solglasögon på mig.

Eftersom Ove Andersson var en av kommunens mest framträdande politiker i många år, som många invånare därför hade en relation till, har Helen fått stötta andra i deras saknad.
– Många kommer fram och vill ha tröst och det är klart att jag lyssnar, men det kan vara mycket tungt också.

Livet tillbaka till en fungerande vardag består av små och stora steg. Hon är mamma till fyra barn som hunnit bli vuxna.
Familjen har varit ett stort stöd för henne, men även hennes engagemang i politiken betyder mycket och därför har hon på allvar tagit upp sitt politiska arbete igen.
För det var just via politiken som hon och Ove Andersson träffades. Den dagen skulle komma att bli mycket speciell för dem.

– Den 1 december är vårt datum. Det var den dagen vi blev förälskade. Det var den dagen vi förlovade oss och det är vår bröllopsdag. I år tillbringar jag vår årsdag ensam.”

Annika Sahlin Ottosson
annika.sahlin@lokaltidningensto.se

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

