Nu är framtiden här!

mars 23, 2016 kl. 7:36 f m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

The Consumer is dead. Long live the Shift Left user! 

Shift Left User.jpg

Allteftersom vi får fungerande digital transformation i vårt nätverkande samhälle så blir det möjligt för konsumenten att bli en medskapare i tidigt skede (därav hänvisningen till vänster i tillverkningsprocessen) för de produkter och tjänster som man väljer att använda i vardagen, i samhället och på marknaden.

Detta suddar ut gränsen mellan de traditionella rollerna av producent och konsument och en ny fråga blir relevant: 
– Vem ger mest värde till förbrukningens upplevelse, den kommersiella leverantören eller användaren? 

Individen både kan och vill vara med och förädla den köpta produkten eller tjänsten men detta är så nytt att man sällan har den möjligheten idag. Man bör dock arbeta aktivt för att uppnå dessa nya kundbehov och bli extremt användarfokucerad och regelbundet ställa sig dessa frågor:

– Hur kan vi öppna upp till samskapande och involvera användaren i processen, att sätta kunden/användaren i centrum och utgå runt denne vår viktigaste värdeskapare så vi kan utveckla våra produkter och tjänster? 

– Hur kan vi flytta vår produktverksamhet till att bli ett tjänsteföretag?

Dessa frågor blir mycket viktiga nu när användarna/kunderna i allt högre grad kommer att använda sina möjligheter att välja bort det som inte fungerar som man vill. 
Den enskilde kommer fortsätta att använda sig av och sträva efter de smartaste tjänsterna och konsumtionsmöjligheterna som gör deras liv lättare, det som ger dem möjligheter att få göra andra relevanta saker av sin tid och ger mer värde och mening.

I framtiden kan vi även se att användningen av produkter och tjänster fortsätter utvecklas mot ett mer kontinuerligt flöde som följer individen under hela dagen och vävs samman i arbetsliv som privatliv. Förutom förändring i övergångar från produkter till tjänster kommer vi även att se förändringar i en mer gemensam användning av produkter och tjänster.

Sist men inte minst:
När maktbalansen skiftar, när marknaderna demokratiseras och konsumenterna får allt mer befogenhet, så skiftar också möjligheterna till inflytande – makten hamnar mer hos folket/användarna och inte som idag mest hos myndighetsinstitutioner, opinionsledare och varumärken.

Jag gillar detta skapt!

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: