Hållbar besöksnäring

Hållbar Besöksnäring

Att besöksnäringen är en tillväxtfaktor som omsätter stora summor behöver jag nog inte längre nämna, att besöksmarknaden är något kommunerna borde vara mer intresserade av att ta del utav behöver jag inte heller längre tjata om. Trycker du på bilden kan du dock läsa mer om det:

 Lyfta turismen hos politiker

Det jag idag funderar på är hur många kommunpolitiker, som pratar om vikten av att få ner arbetslösheten, har läst Sveriges framtagna Tillväxtstrategi 2020 om hållbar tillväxt för företag och destinationer? Har ni missat så finns här lite russin att locka med så att ni vill läsa mer ur den senare genom att klicka på länkbilden nedan: 

Hållbar Tillväxt

För destinationer med viljan att ha en lokal attraktionskraft krävs det en långsiktighet och att turistfrågorna ständigt hålls levande i planerings- och samverkansarbeten i samtalen med politiker.

Här kan man läsa om en motion jag lade i Stenungsund 2013, men som jag tog tillbaka då förvaltningen och politiken lovat att nu aktivt arbeta för besöksnäringen:

Motion för att lyfta besöksnäringen

Man måste vara medvetenhet om att det finns konsumenter som ställer nya krav (som exempelvis närproducerad mat, miljövänliga transporter etc). För att påskynda utvecklingen mot ett hållbart samhälle ökar regeringar och myndigheter kravet på balans mellan de miljömässiga, sociala och ekonomiska faktorer som driver utvecklingen. Kraven kommer ofta till uttryck genom policys och riktlinjer – Varje område kräver särskild kompetens och egna, väl utformade strategier!

En av Visitswedens strategier är hållbarhet där fokus ligger på kommunikation av det hållbara resmålet sverige. Besöksnäringen har möjlighet att ta tillvara den unika bilden av sverige genom att tillsammans med Visitsweden kommunicera sverige som ett progressivt och hållbart resmål. Samtidigt måste vi vara medvetna om att allt fler länder fokuserar själva på att utveckla hållbara destinationer genom nationella strategier för hållbar turism. Sverige har en särställning genom landets starka association till orörd natur och hållbara städer, men utan ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom besöksnäringen riskerar Sverige att tappa konkurrenskraft.

För att en, efter lång dyrbar tid, väl framtagen tillväxtstrategi ska kunna implementeras på bästa hållbara sätt i hela Sverige krävs att kommunerna vill ta den till sig  – Strategin är inte skapad för att tvinga fram utgifter och tid från  kommunen, den är ett verktyg för att öppna upp för en hållbar tillväxt som alla kommuninvånare får nytta av.

Jag ser nu fram emot mitt fortsatta arbete för en ännu mer hållbar besöksnäring, i Bohuslän, Västsverige och vidare ut i Sverige, Europa och världen! Min bas för detta arbete är hos GeoParken Bohusgranit.

Vid starten och butiken Kent guidar vid röset Hällristningsmannen

Följ gärna hållbarhetsarbetet, kontakta gärna mig och välkommen till GeoParken!

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: